Piosenki

Próba zebrania w jednym miejscu wysokiej jakości opracowań; ze szczególnym uwzględnieniem materiałów wcześniej niedostępnych lub rozrzuconych w różnych miejscach Internetu i prywatnych zbiorach.

Mój rynsztok, mieszczańskie porządki mam gdzieś
Te mordy obłudne i puste - pal sześć
Wysyłam pijane toasty na świat
I za tych popijam, co we mnie od lat Paweł Wójcik – Toasty

Nad spuścizną po przodkach deliberacje

Tekst: Jacek Kaczmarski

Muzyka: Jacek Kaczmarski , Georg Friedrich Händel

Wykonanie: Jacek Kaczmarski


Ten, co ciałem się rodzi – ciałem w nicość schodzi, a E C G
Od świata się odwraca, za pan brat z robactwem. d a F E
Kędy duch jego błądzi – pytać się nie godzi a E C G
Tym, co jeszcze się chwieją na istnienia kładce. d a F E asus4 a
Nie ma przecież takiego, co całkiem umiera: a E C G
Każdy spuszcza potomnym, co zgon zbędnym czyni; d a F E
Ten bogactwa niezmierne zdobył lub nazbierał, a E C G
Ów długi pozaciągał, grzeszył i nawinił. d a F E asus4 a
Jeden ciała nigdy nie mył, lecz miał duszę czystą, c G
Bowiem w kropielnicy moczył robaczywe serce. Dis B
Gdy testament otworzono klasztor dostał wszystko, f c
W świat po prośbie wyruszyły dzieci w poniewierce. Gis G7
Drugi łupić zwykł sąsiadów nie dla krotochwili: c G
Córkom wiano chciał majętne, synom dać nazwisko. Dis B
Aż go po sprawiedliwości złupieni – złupili. f c
Łup się znowu w łup obrócił, diabli wzięli wszystko. Gis G7
Ten, co ciałem się rodzi – ciałem w nicość schodzi, a E C G
Od świata się odwraca, za pan brat z robactwem. d a F E
Kędy duch jego błądzi – pytać się nie godzi a E C G
Tym, co jeszcze się chwieją na istnienia kładce. d a F E asus4 a
Trzeci mógłby z Apollinem równać się urodą, c G
Grał też, ale nie na harfie – najchętniej w mariaszka. Dis B
Przegrał konie i majątek, pierścień, żonkę młodą, f c
Po czym sobie w łeb wypalił. Honor – nie igraszka! Gis G7
Inny hojnie dukatami pomagał ojczyźnie. c G
Płacił msze i kładł na wojsko, słał po szkołach dary; Dis B
Ani dbał – w kieszenie czyje jego grosz się wśliźnie – f c
Umarł goły, ale dumny, że poniósł ofiary. Gis G7
Patrzą na nas z portretów, kryją się po księgach, a E C G
Na gniew nasz obojętni w tej ponurej dobie, d a F E
Że się naszą mizerią płaci ich potęga, a E C G
Bo za życia – zwykli myśleć tylko o sobie. d a F E asus4 a
Z tych, co jeszcze się chwieją na istnienia kładce c G Dis B
Mało kto, zamiast gniewać się na to, co było, f c c7/B Gis G7
Zęby ściśnie i powie – długi ojców spłacę, c G Dis B
A co ich ułomnością – naszą będzie siłą! f c Gis G7 c

Dodane 23.08.2016 przez DX

Nagranie

Sarabanda i Barry Lyndon

Temat muzyczny piosenki został zapożyczony z sarabandy (wolny taniec dworski) suity nr 4 d-moll Georga Friedricha Händla. Ten sam utwór jest też tematem muzycznym filmu Stanleya Kubricka „Barry Lyndon”. Choć brak jednoznacznych dowodów na to, że piosenka została nim zainspirowana, warto pochylić się nad poszlakami.

Na początek przyznajmy, że żadna z opisanych w piosence postaci nie odpowiada dokładnie historii filmowego bohatera – być może Jacek Kaczmarski nie chciał psuć przyjemności z filmu tym słuchaczom, którzy jeszcze go nie widzieli? My odnotujemy tylko, że pomiędzy losami Barry’ego Lyndona a losami bohaterów przedstawionych w piosence można wykreślić pewną paralelę – wszyscy oni w jakiś sposób roztrwonili swoją pozycję lub dobrobyt.

Refleksja zamykająca film Kubricka mogłaby równie dobrze odnosić się do piosenki Kaczmarskiego : „good or bad, handsome or ugly, rich or poor, they are all equal now” (dobrzy czy źli, piękni czy brzydcy, bogaci czy biedni, wszyscy są teraz sobie równi).

Wreszcie, według opisu Krzysztofa Nowaka, Jacek Kaczmarski znał i wysoko cenił ów film, zaliczając go do swoich ulubionych.


Dodane 23.08.2016 przez DX

Nuty

comments powered by Disqus