Piosenki

Próba zebrania w jednym miejscu wysokiej jakości opracowań; ze szczególnym uwzględnieniem materiałów wcześniej niedostępnych lub rozrzuconych w różnych miejscach Internetu i prywatnych zbiorach.

Mój rynsztok, mieszczańskie porządki mam gdzieś
Te mordy obłudne i puste - pal sześć
Wysyłam pijane toasty na świat
I za tych popijam, co we mnie od lat Paweł Wójcik – Toasty

Koncert fortepianowy


Ty w uniformie my w mroku poniekąd A E7 B F7 H Fis7 C G7 Cis Gis7 D A7 Dis B7 E H7 F C7 Fis Cis7 G D7 Gis Dis7
Sztywno podchodzisz siadasz do klawiszy E7 A E F7 B F Fis7 H Fis G7 C G Gis7 Cis Gis A7 D A B7 Dis B H7 E H C7 F C Cis7 Fis Cis D7 G D Dis7 Gis Dis
I zamiast zagrać zatrzaskujesz wieko A E7 B F7 H Fis7 C G7 Cis Gis7 D A7 Dis B7 E H7 F C7 Fis Cis7 G D7 Gis Dis7
Skrzydło opada salwą przeciw ciszy E7 A E A (D A) F7 B F B (Dis B) Fis7 H Fis H (E H) G7 C G C (F C) Gis7 Cis Gis Cis (Fis Cis) A7 D A D (G D) B7 Dis B Dis (Gis Dis) H7 E H E (A E) C7 F C F (B F) Cis7 Fis Cis Fis (H Fis) D7 G D G (C G) Dis7 Gis Dis Gis (Cis Gis)
Do fortepianu po coś siadał chamie E A F B Fis H G C Gis Cis A D B Dis H E C F Cis Fis D G Dis Gis
Nie wydobędziesz zeń dźwięku rozkazem E A F B Fis H G C Gis Cis A D B Dis H E C F Cis Fis D G Dis Gis
Pod pięścią pryśnie kość i klawisz złamiesz Fis7 h E G7 c F Gis7 cis Fis A7 d G B7 dis Gis H7 e A C7 f B Cis7 fis H D7 g C Dis7 gis Cis E7 a D F7 b Dis
Ale nie zabrzmią dziejowe pasaże D A E A D A E A (D A E) Dis B F B Dis B F B (Dis B F) E H Fis H E H Fis H (E H Fis) F C G C F C G C (F C G) Fis Cis Gis Cis Fis Cis Gis Cis (Fis Cis Gis) G D A D G D A D (G D A) Gis Dis B Dis Gis Dis B Dis (Gis Dis B) A E H E A E H E (A E H) B F C F B F C F (B F C) H Fis Cis Fis H Fis Cis Fis (H Fis Cis) C G D G C G D G (C G D) Cis Gis Dis Gis Cis Gis Dis Gis (Cis Gis Dis)
A w rękawiczkach z od krwi sztywnej skóry A E7 B F7 H Fis7 C G7 Cis Gis7 D A7 Dis B7 E H7 F C7 Fis Cis7 G D7 Gis Dis7
Nigdy nie trafisz w klawisz zamierzony E7 A E F7 B F Fis7 H Fis G7 C G Gis7 Cis Gis A7 D A B7 Dis B H7 E H C7 F C Cis7 Fis Cis D7 G D Dis7 Gis Dis
I zamiast dźwięku z twojej partytury A E7 B F7 H Fis7 C G7 Cis Gis7 D A7 Dis B7 E H7 F C7 Fis Cis7 G D7 Gis Dis7
Zawsze się ozwie inny nie proszony E7 A E A (D A) F7 B F B (Dis B) Fis7 H Fis H (E H) G7 C G C (F C) Gis7 Cis Gis Cis (Fis Cis) A7 D A D (G D) B7 Dis B Dis (Gis Dis) H7 E H E (A E) C7 F C F (B F) Cis7 Fis Cis Fis (H Fis) D7 G D G (C G) Dis7 Gis Dis Gis (Cis Gis)
W szkłach czarnych zamiast nut studiujesz co dnia E A F B Fis H G C Gis Cis A D B Dis H E C F Cis Fis D G Dis Gis
Zawiłe klątwy wschodnich alfabetów E A F B Fis H G C Gis Cis A D B Dis H E C F Cis Fis D G Dis Gis
Lecz nawet obcej nie zagrasz melodii Fis7 h E G7 c F Gis7 cis Fis A7 d G B7 dis Gis H7 e A C7 f B Cis7 fis H D7 g C Dis7 gis Cis E7 a D F7 b Dis
Trzeba się schylić pozbyć się gorsetu D A E A D A E A (D A E) Dis B F B Dis B F B (Dis B F) E H Fis H E H Fis H (E H Fis) F C G C F C G C (F C G) Fis Cis Gis Cis Fis Cis Gis Cis (Fis Cis Gis) G D A D G D A D (G D A) Gis Dis B Dis Gis Dis B Dis (Gis Dis B) A E H E A E H E (A E H) B F C F B F C F (B F C) H Fis Cis Fis H Fis Cis Fis (H Fis Cis) C G D G C G D G (C G D) Cis Gis Dis Gis Cis Gis Dis Gis (Cis Gis Dis)
Tego nie umiesz więc połam klawisze A E7 B F7 H Fis7 C G7 Cis Gis7 D A7 Dis B7 E H7 F C7 Fis Cis7 G D7 Gis Dis7
Struny grać będą bunt i cichą skargę E7 A E F7 B F Fis7 H Fis G7 C G Gis7 Cis Gis A7 D A B7 Dis B H7 E H C7 F C Cis7 Fis Cis D7 G D Dis7 Gis Dis
Pozrywaj struny znowu pieśń usłyszysz A E7 B F7 H Fis7 C G7 Cis Gis7 D A7 Dis B7 E H7 F C7 Fis Cis7 G D7 Gis Dis7
To pudło w usta zamieni się czarne E7 A E A (D A) F7 B F B (Dis B) Fis7 H Fis H (E H) G7 C G C (F C) Gis7 Cis Gis Cis (Fis Cis) A7 D A D (G D) B7 Dis B Dis (Gis Dis) H7 E H E (A E) C7 F C F (B F) Cis7 Fis Cis Fis (H Fis) D7 G D G (C G) Dis7 Gis Dis Gis (Cis Gis)
Roztrzaskaj pudło zagra miejsce po nim E A F B Fis H G C Gis Cis A D B Dis H E C F Cis Fis D G Dis Gis
Jak gra powietrze pod tańczącym dzwonem E A F B Fis H G C Gis Cis A D B Dis H E C F Cis Fis D G Dis Gis
To puste miejsce dziełem twoich dłoni Fis7 h E G7 c F Gis7 cis Fis A7 d G B7 dis Gis H7 e A C7 f B Cis7 fis H D7 g C Dis7 gis Cis E7 a D F7 b Dis
Struną powietrza gardła okręcone D A E A D A E A (D A E) Dis B F B Dis B F B (Dis B F) E H Fis H E H Fis H (E H Fis) F C G C F C G C (F C G) Fis Cis Gis Cis Fis Cis Gis Cis (Fis Cis Gis) G D A D G D A D (G D A) Gis Dis B Dis Gis Dis B Dis (Gis Dis B) A E H E A E H E (A E H) B F C F B F C F (B F C) H Fis Cis Fis H Fis Cis Fis (H Fis Cis) C G D G C G D G (C G D) Cis Gis Dis Gis Cis Gis Dis Gis (Cis Gis Dis)
Gdy umrzesz trumny które z fortepianów A E7 B F7 H Fis7 C G7 Cis Gis7 D A7 Dis B7 E H7 F C7 Fis Cis7 G D7 Gis Dis7
Zbijać kazałeś o milczącym świcie E7 A E F7 B F Fis7 H Fis G7 C G Gis7 Cis Gis A7 D A B7 Dis B H7 E H C7 F C Cis7 Fis Cis D7 G D Dis7 Gis Dis
Muzykę odtąd zagrają nieznaną A E7 B F7 H Fis7 C G7 Cis Gis7 D A7 Dis B7 E H7 F C7 Fis Cis7 G D7 Gis Dis7
Marsz żałobny co obwieszcza życie E7 A E A (D A) F7 B F B (Dis B) Fis7 H Fis H (E H) G7 C G C (F C) Gis7 Cis Gis Cis (Fis Cis) A7 D A D (G D) B7 Dis B Dis (Gis Dis) H7 E H E (A E) C7 F C F (B F) Cis7 Fis Cis Fis (H Fis) D7 G D G (C G) Dis7 Gis Dis Gis (Cis Gis)

Dodane 08.04.2012 przez DX

Nagranie

Do wroga (pieśń)

W twórczości Kaczmarskiego można znaleźć wiele przykładów posługiwania się metodami poetyckimi zaczerpniętymi od innych twórców. Przy „Koncercie fortepianowym” znajdziemy adnotację „za C.K. Norwidem”. Rytm wiersza Kaczmarskiego wzięty jest z Norwidowskiego utworu „Do wroga (pieśń)”, zaczynającego się tymi wersami:

Ty, prawd promienie wziąwszy za sztylety,|
Śmiesz jeszcze mniemać, żeś wódz, żeś generał!|
O niewolniku, stój, cofaj bagnety!|
Dopókiż będę za ciebie umierał?...

Iwona Grabska-Gradzińska zauważa, że da się w nim znaleźć także pewne słowa klucze (generał, Rosja, niemoc), natomiast obraz gry na fortepianie – oraz późniejsze zniszczenie instrumentu – to nawiązania do innego wiersza Norwida, „Fortepianu Chopina”.

Zobacz także inne utwory Kaczmarskiego nawiązujące do Norwida:


Dodane 20.06.2022 przez Zbik

Nuty

comments powered by Disqus